مسیر درست

مسیر درست

مکانی برای اشتراک ثواب
مسیر درست

مسیر درست

مکانی برای اشتراک ثواب

فضیلت های سوره حجر

تعداد آیات: 99

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: ـــ

«مى توان محتواى این سوره را در هفت بخش خلاصه کرد:

 1) آیات مربوط به مبدء عالم هستى و ایمان به او از طریق مطالعه در اسرار آفرینش

 2) آیات مربوط به معاد و کیفر بدکاران

 3) اهمیت قرآن و عظمت این کتاب آسمانى

4) داستان آفرینش آدم و سرکشى ابلیس و سرانجام کار او، و به عنوان یک هشدار وبیدار باش براى همه انسانها

5) اشاره به سرگذشت اقوامى همچون قوم لوط و صالح و شعیب ، براى تکمیل این هشدار

6) انذار و بشارت و اندرزهاى مؤ ثر و تهدیدهاى کوبنده و تشویق هاى جالب

7) دعوت از پیامبر به مقاومت و دلدارى او در برابر توطئه هاى شدید مخالفان که مخصوصا در محیط مکه بسیار زیاد و خطرناک بود.»

تفسیرنمونه ج11 ص15

فضائل سوره حجر

روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: من قرأ هذه السورة اعطی من الحسنات بعددا لمهاجرین و الانصار.

هرکس سوره حجر را قرائت کند خداوند به تعداد مهاجرین و انصار به خواننده آن ثواب عطا می فرماید.

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج8 ص42

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: من قرأ سورة ابراهیم علیه السلام و الحجر اعطی من الاجر عشر حسنات بعدد من عبد الاصنام و بعدد من لم یعبدها.

مجمع البیان ج4 ص193

نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «هر کس سوره ابراهیم و حجر را قرائت نماید، ده برابر تعداد کسانی که بت ها را پرستیده اند و کسانی که آن را نپرستیده اند حسنه به او داده می شود.»

عن ابی عبدالله علیه السلام: قال من قرأ سورة ابراهیم و الحجر فی رکعتینِ جمیعاً فی کل جُمعةٍ لم یُصبه فقر ابدا ولا جنون و لا بلوی.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره ابراهیم و حجر را در رکعت اول و دوم نماز در هر هفته یک بار بخواند تنگدستی و دیوانگی و بلاهای دیگر به او نرسد.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم ص286

 

آثار و برکات سوره

1) جهت زیاد شدن شیرِ زن

روی عن النبی صلی الله علیه وآله سلم انه قال: ... من کتبها بزعفران و سقاها امرأة قلیلة اللبن کثر لبنها...

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج8 ص42

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: کسی که این سوره را با زعفران بنویسد و آن را به زنی کم شیر بنوشاند، شیرش فراوان گردد.

 

2) جهت رونق در کسب و کار

من کتبها و جعلها فی عضده و هو یبیع و یشتری کثر بیعه و شراؤه و یحب الناس معاملته و کثر رزقه باذن الله تعالی مادامت علیه.

اگر فروشنده کالا این سوره را بنویسد و بر بازوی خود بندد خرید و فروش او زیاد شود و مردم علاقمند می شوند که با او داد و ستد و معامله کنند و به اذن خداوند روزی او زیاد شود مادامی که این نوشته با او باشد.

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج8 ص42

3) جهت برآورده شدن حاجت

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹

اگر کسی این آیه را 1000 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند هر حاجتی داشته باشد از خدا بخواهد بزودی روا شود.

خواص آیات قرآن کریم ص98

4) جهت تقویت حافظه

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹

این آیه را 41 بار بر انجیر خشک بخوانند وروزی چند دانه از آنها بخورند.

درمان با قران محمدرضا کریمی ص49


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.