مسیر درست

مسیر درست

مکانی برای اشتراک ثواب
مسیر درست

مسیر درست

مکانی برای اشتراک ثواب

فضیلت های سوره ابراهیم

تعداد آیات: 52

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: ـــ

چنانکه از نام سوره پیدا است ، قسمتى از آن در باره قهرمان توحید ابراهیم بت شکن(بخش نیایشهاى او) نازل گردیده است ,خش دیگرى از این سوره اشاره به تاریخ انبیاى پیشین همچون نوح ، موسى ، و قوم عادو ثمود، و درسهاى عبرتى که در آنها نهفته است مى باشد.

مجموعه اینها بحثهاى فراوانى را که در این سوره در زمینه موعظه و اندرز و بشارت وانذار نازل گردیده تکمیل مى نماید.

و همانگونه که در غالب سوره هاى مکى مى خوانیم قسمت قابل ملاحظه اى نیز بحث از (مبدء) و (معاد)است ، که با راسخ شدن ایمان به آنها در قلب انسان ، روح و جان و سپس گفتار و کردار او، نور و روشنائى دیگرى پیدا مى کند و در مسیر حق و الله قرار مى گیرد.

خلاصه این سوره مجموعه اى است از بیان اعتقادات و اندرزها و موعظه ها و سرگذشت هاى عبرت انگیز اقوام پیشین و بیان هدف رسالت پیامبران ونزول کتب آسمانى.

تفسیر نمونه ج10 ص303

فضائل سوره ابراهیم

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: من قرأ سورة ابراهیم علیه السلام و الحجر اعطی من الاجر عشر حسنات بعدد من عبد الاصنام و بعدد من لم یعبدها.

مجمع البیان ج4 ص193

نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «هر کس سوره ابراهیم و حجر را قرائت نماید، ده برابر تعداد کسانی که بت ها را پرستیده اند و کسانی که آن را نپرستیده اند حسنه به او داده می شود.»

عن ابی عبدالله علیه السلام: قال من قرأ سورة ابراهیم و الحجر فی رکعتینِ جمیعاً فی کل جُمعةٍ لم یُصبه فقر ابدا ولا جنون و لا بلوی.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره ابراهیم و حجر را در رکعت اول و دوم نماز در هر هفته یک بار بخواند تنگدستی و دیوانگی و بلاهای دیگر به او نرسد.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم ص286

آثار و برکات سوره

1) جهت رفع گریه و بی تابی کودک

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ... و من کتبها فی خرقة بیضاء و علقها علی طفل امن علیه من البکاء و الفزع و مما یصیب الصبیان.

امام صادق علیه السلام فرمود: «... و هرکس این سوره را بر پارچه ای سفید نوشته و بر طفلی که گریه می نماید ببندد از ترس و گریه و آنچه بچه ها دچارش می شوند آسوده می شود.»

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج7 ص358

2) جهت از شیرگرفتن آسان طفل

قال الصادق علیه السلام: من کتبها فی خرقة بیضاء و جعلها علی عضد  طفل صغیر امن من البکاء و الفزع و التوابع و سهل الله فطامه علیه باذن الله تعالی.

اگر این سوره را به پارچه سفید بنویسندو بر بازوی کودکی بندند از گریه و زاری و اذیت های کودکی اش آسوده خواند شد و خداوند از شیر گرفته شدنش را آسان می گرداند.

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج7 ص358

3) جهت مطیع کردن زیردستان

الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ ﴿۱اللّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ وَوَیْلٌ لِّلْکَافِرِینَ مِنْ عَذَابٍ شَدِیدٍ ﴿۲ الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الآخِرَةِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِکَ فِی ضَلاَلٍ بَعِیدٍ ﴿۳ وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿۴

آن کس که دارای رعیتی است و اطاعت و فرمانبرداری ایشان را می خواهد این آیات را بر آب باک و زلالی 40 بار بخواند سپس آن را در منزل یا محلی که در آن می نشیند بپاشد و آب به جز بر دیوارها به جایی پاشیده نشود.

خواص القرآن- همایون پور صائب، ص74

4) جهت آسان شدن تعلیم

الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ ﴿۱

هر کس با ایمان این آیه را بر قدحی با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و به آب خالص بشوید و این آیه را 40 بار برآن آب با نیت خالص بخواند و در اندردون مسجد بپاشد تعلیم علم بر او آسان شود.

خواص آیات قرآن کریم ص96

5) درمان درد مفاصل

وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَى اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَیْتُمُونَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ ﴿۱۲

هر کس با ایمان این آیه را با اعتقاد کامل و طهارت ظاهر و با نیت خالص  و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد درد مفاصل از او زایل شود.

خواص آیات قرآن کریم ص96

6) جهت حفظ از هر چیز ترسناک

اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّکُمْ وَسَخَّرَ لَکُمُ الْفُلْکَ لِتَجْرِیَ فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَکُمُ الأَنْهَارَ ﴿۳۲ وَسَخَّر لَکُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَآئِبَینَ وَسَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ ﴿۳۳ وَآتَاکُم مِّن کُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ ﴿۳۴

هر کس با ایمان این آیات را در صبح و شام هر روز با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن و در وقت خواب و در وقت امدن به منزل خود و منزل دوستان و خویشان و در وقت دیدن چهارپایان و... بخواند از هر چه می ترسد ایمن شود و برکت بسیار مشاهده نماید.

خواص آیات قرآن کریم ص97


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.