مسیر درست

مسیر درست

مکانی برای اشتراک ثواب
مسیر درست

مسیر درست

مکانی برای اشتراک ثواب

فضیلت های سوره رعد

تعداد آیات: 43

مکی یا مدنی: مکی [تفاسیر مجمع البیان، صافی، منهج الصادقین آیه آخر را مدنی می دانند]

نام های دیگر سوره: ـــ

سوره هاى مکى چون در آغاز دعوت پیامبرصلى الله علیه و آله و سلم و به هنگام درگیرى شدید با مشرکان نازل شده است غالبا پیرامون مسائل عقیدتى مخصوصا دعوت به توحید و مبارزه باشرک و اثبات معاد سخن مى گوید، در حالى که سوره هاى مدنى که پس از گسترش اسلام و تشکیل حکومت اسلامى نازل گردید، پیرامون احکام ومسائل مربوط به نظامات اجتماعى ، طبق نیازمندیهاى جامعه بحث مى کند.

سوره مورد بحث (سوره رعد) که از سوره هاى مکى است نیز همین برنامه را تعقیب کرده است و پس از اشاره به حقانیت و عظمت قرآن ، به بیان آیات توحید و اسرار آفرینش که نشانه هاى ذات پاک خدا هستند مى پردازد.

گاهى از برافراشتن آسمانهاى بیستون ، سخن مى گوید و زمانى از تسخیر خورشید وماه به فرمان خدا.

گاه از گسترش زمین و آفرینش کوهها و نهرها و درختان و میوه ها، و زمانى از پرده هاى آرامبخش شب که روز را مى پوشاند.

گاه دست مردم را مى گیرد و به میان باغهاى انگور و نخلستان و لابلاى زراعتها مى برد،و شگفتى هاى آنها را بر مى شمرد.

سپس به بحث معاد و زندگى نوین انسان و دادگاه عدل پروردگار مى پردازد. و این مجموعه معرفى مبدء و معاد را، با بیان مسئولیتهاى مردم و وظائفشان و اینکه هر گونه تغییر و دگرگونى در سرنوشت آنها، باید از ناحیه خود آنان شروع شود تکمیل مى کند.

دگر بار به مساله توحید باز مى گردد، و از تسبیح رعد و وحشت آدمیان از برق وصاعقه ، بحث مى کند، و زمانى از سجده آسمانیان و زمینیها در برابر عظمت پروردگار.

سپس براى اینکه چشم و گوشها را بگشاید و اندیشه ها را بیدار کند، و بى خاصیت بودن بتهاى ساخته و پرداخته دست بشر را روشن سازد، آنها را دعوت به اندیشه وتفکر مى کند و براى شناخت حق و باطل ، مثال میزند، مثالهائى زنده و محسوس ، و براى همه قابل درک .

و از آنجا که ثمره نهائى ایمان به توحید و معاد، همان برنامه هاى سازنده عملى است به دنبال این بحثها، مردم را به وفاى به عهد وصله رحم و صبر و استقامت و انفاق در پنهان و آشکار و ترک انتقام جوئى دعوت مى کند.

دگر بار به آنها نشان مى دهد که زندگى دنیا ناپدار است ، و آرامش و اطمینان جز درسایه ایمان به خدا حاصل نمى شود.

و سرانجام دست مردم را مى گیرد و به اعماق تاریخ مى کشاند و سرگذشت دردناک اقوام یاغى و سرکش گذشته و آنهائى که حق را پوشاندند یا مردم را از حق باز داشتند بطورمشخص نشان مى دهد، و با تهدید کردن کفار با تعبیراتى تکان دهنده سوره را پایان مى بخشد.

بنابراین سوره رعد، از عقاید و ایمان ، شروع مى شود و به اعمال و برنامه هاى انسان سازى پایان مى یابد.

تفسیر نمونه ج10 ص129

فضائل سوره رعد

عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم قال: من قرأ سورة الرعد اعطی من الاجر عشر حسنات بعدد کل سحاب مضی و کل سحاب یکون القیامة و کان یوم القیامة من الموفین بعهد الله تعالی.

مستدرک الوسائل ج4 ص343

روایت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و  آله وسلم: هر گاه سوره رعد را قرائت نماید خداوند ده برابر تعداد همه ابرهای گذرنده، در گذشته و حال و آینده به او حسنه عنایت می فرماید و در روز قیامت از وفاکنندگان به عهد الهی خواهد بود.

عن ابی عبدالله انه قال: من اکثَرَ قراءة سورة الرعد لَم یُصبهُ الله بصاعقةٍ ابدا وَلَو کان ناصبیّاً واذا کان مومناً أدخل الجنة بلاحساب و یُشفّع فی جمیع من یعرفه من اهل بیته و اخوانه.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر کس سوره رعد را بسیار بخواند خداوند او را در دنیا به صاعقه هلاک نکند هر چنداز دشمنان اهل بیت باشد و چنانچه قاری از شیعیان باشد خداوند او را بدون نگرانی حساب، به بهشت برد و شفاعتش درباره کسانی که می شناسد از خاندان و برادران مومنش پذیرفته گردد.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم ص285

آثار و برکات سوره رعد

1) جهت ترک گریه کودک

از حضرت صادق علیه السلام منقول است: هر کس با ایمان سوره مبارکه رعد را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بر گهواره کودک بندد ترک گریستن کند.

خواص آیات قرآن کریم ص 93

2) جهت زیاد شدن خیر و برکت

المر تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ وَالَّذِیَ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ الْحَقُّ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یُؤْمِنُونَ ﴿۱ اللّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لأَجَلٍ مُّسَمًّى یُدَبِّرُ الأَمْرَ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لَعَلَّکُم بِلِقَاء رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ ﴿۲ وَهُوَ الَّذِی مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ وَأَنْهَارًا وَمِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِیهَا زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿۳

هر کس این آیات را بر 4برگ زیتون با نتی خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و دفن کند در 4 رکن خانه ، برکت و خیر در آن خانه به ظهور رسد.

خواص آیات قرآن کریم ص 93

3) جهت درمان نازایی

وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِیعًا أَفَلَمْ یَیْأَسِ الَّذِینَ آمَنُواْ أَن لَّوْ یَشَاءُ اللّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِیعًا وَلاَ یَزَالُ الَّذِینَ کَفَرُواْ تُصِیبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِیبًا مِّن دَارِهِمْ حَتَّى یَأْتِیَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ یُخْلِفُ الْمِیعَادَ ﴿۳۱

از شیخ بهایی منقول است که به جهت حمل زنان این آیه را به حروف مقطعه (ول وأ ن ق ر...) بنویسد و بر پهلوی زن بندد زن حامله شود.

درمان با قران، محمدرضا کریمی، ص48


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.