مسیر درست

مسیر درست

مکانی برای اشتراک ثواب
مسیر درست

مسیر درست

مکانی برای اشتراک ثواب

فضیلت های سوره هود

تعداد آیات: 123

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: ــ

این سوره مرا پیر کرد.

آیـات ایـن سـوره به روشنى این امر را اثبات مى کند که مسلمانان هرگز نباید به خاطرکـثـرت دشـمـنـان و حـملات شدید آنان میدان را خالى کنند، بلکه باید هر روز بر استقامت خویش بیفزایند.

به همین دلیل در حدیث معروفى مى خوانیم که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم )فرمود: شیبتنى سورة هود؛ سوره هود مرا پیر کرد!

و یـا ایـنـکـه هـنـگـامـى کـه یـارانـش عـرضـه داشـتـند آثار پیرى زودرس در چهره شما اى رسولخدا نمایان شده ، فرمود: شیبتنى هود و الواقعة؛ سوره هود و واقعه مرا پیر کرد!

و در بـعـضـى از روایـات سـوره مـرسلات و عم یتسائلون و تکویر و غیر آن نیز اضافه شده است .

و از ابـن عـبـاس در تـفـسـیـر ایـن حـدیـث چـنـیـن نـقـل شـده کـه: مـانـزل عـلى رسـول الله (صـلى اللّه عـلیه و آله و سلّم ) آیة کان اشد علیه و لا اشق من آیةفـاسـتـقم کما امرت و من تاب معک؛ هیچ آیه اى بر پیغمبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) شـدیـدتـر و دشـوارتـر از آیـه اسـتـقـم کما امرت و من تاب معک ... (استقامت کن آنچنان که دستور یافته اى و همچنین کسانى که با تو هستند) نبود.

بعضى از مفسران نقل کرده اند که یکى از دانشمندان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) را درخـواب دیـد، و از حـضـرتـش سـؤ ال کـرد، ایـنـکـه از شـمـا نـقـل شـده سوره هود مرا پیر کرد آیا علتش بیان سر گذشت امتهاى پیشین و هلاک آنها است فرمود: نه ، علتش آیه فاستقم کما امرت ... بود.

بـه هـر حـال ایـن سـوره عـلاوه بـر ایـن آیـه ، آیـات تـکـان دهـنـده اى مـربـوط به قیامت وبـازپـرسـى در آن دادگـاه عدل الهى و آیاتى پیرامون مجازات اقوام پیشین و دستوراتى دربـاره مـبـارزه با فساد دارد که همگى مسئولیت آفرین است و جاى تعجب نیست که اندیشه در این مسئولیتها آدمى را پیر کند.

نکته دیگرى که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که بسیارى از آیات این سوره تـاکـیـدى اسـت بـر مـطـالبـى کـه در سـوره قـبـل یـعـنـى سوره یونس آمده است ، و آغازش مـخـصـوصـا درسـت شـبـیـه هـمان آغاز، و برداشتش نیز در بسیارى از موارد تاکید بر همان مسائل است .

تفسیر نمونه ج9 ص16

فضائل سوره هود

روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: من قرأ هذه السورة اعطی من الاجر و الثواب بعدد من صدّق هوداً و الانبیاء علیهم السلام و من کذب بهم، و کان یوم القیامة فی درجة الشهداء و حوسب حساباً یسیرا.

روایت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: هر کس این سوره را بخواند پاداش و ثوابی به تعداد کسانی که به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و کسانی که آنها را انکار نمودند خواهد داشت و در روز قیامت در مقم شهداء قرار می گیرد و حساب آسانی خواهد داشت.

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج7 ص77

روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: من قرأ سورة هود أُعطی من الأجرِ عَشر حَسَنات بِعَدَدِمَن صَدَّقَ بنوحٍ و کذّب به، و هود و صالح و شعیب و لوط و ابراهیم و موسی و کان یوم القیامة من السُعَداء.

مستدرک الوسائل ج4 ص341

«هرکه سوره هود را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که به حضرت نوح ایمان آورده اند یا تکذیبش کرده اند و نیز به تعداد موافقان و مخالفان حضرت هود، صالح، شعیب، لوط، ابراهیم و موسی به او پاداش داده خواهد شد و چنین کسی در رستاخیز سعادتمند خواهد بود.»

عن ابی جعفر علیه السلام قال: من قرأ سورة هود فی کلّ جُمُعةٍ بَعَثَهُ الله تعالی یوم القیامةِ فی زمرة النبیین وَلَم تُعرَف لَهُ خَطیئته عملها یوم القیامة.

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس سوره مبارکه هود را در هر جمعه قرائت نماید، خداوند متعال در روز قیامت در گروه  پیامبران محشورش می کند و درآن روز گناهی بر او دیده نخواهد شد. (گناهان او آمرزیده شده است).

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج7 ص77

آثار و برکات سوره هود

1) جهت افزایش نیروی بدنی و غلبه بر دشمن

روی عن الصادق علیه السلام: من کتب هذا السورة علی رق ظبی و یاخذها معه أعطاه الله قوة و نصراً ولو حاربة  مائة رجل لا تنصر علیهم و غلبهم وإن صاح بهم انهزموا و کل من رآه یخاف منه.

نقل از امام صادق علیه السلام: «کسی که این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد خداوند نیروی فوق العاده ای به او خواهد داد و کسی که آن را به همراه داشته باشد و با دشمن بجنگد بر او پیروز و غالب می شود تا انجا که هر کس او را ببیند از او می ترسد.

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج7 ص77

2) جهت شرح صدر

الَر کِتَابٌ أُحْکِمَتْ آیَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ ﴿۱ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنَّنِی لَکُم مِّنْهُ نَذِیرٌ وَبَشِیرٌ ﴿۲وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَیُؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّیَ أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ کَبِیرٍ ﴿۳ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿۴

هر کس با ایمان این آیات را بر برگ درختی سبز در وقت طلوع آفتاب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و به مشک و گلاب بشوید و ان را 4 روز در صبح و شام بخورد دل او نورانی می گردد.

خواص آیات قران کریم ص 89

3) جهت حفظ کودک

إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَى اللّهِ رَبِّی وَرَبِّکُم مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿۵۶ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقَدْ أَبْلَغْتُکُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَیْکُمْ وَیَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْمًا غَیْرَکُمْ وَلاَ تَضُرُّونَهُ شَیْئًا إِنَّ رَبِّی عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ حَفِیظٌ ﴿۵۷

اگر کسی با ایمان دو آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و بپیچد و در گردن طفل آویزد . طفل از همه آفات محفوظ بماند.

خواص آیات قران کریم ص91

4) زیاد شدن آب چاه

وَهِیَ تَجْرِی بِهِمْ فِی مَوْجٍ کَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَکَانَ فِی مَعْزِلٍ یَا بُنَیَّ ارْکَب مَّعَنَا وَلاَ تَکُن مَّعَ الْکَافِرِینَ ﴿۴۲قَالَ سَآوِی إِلَى جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَیْنَهُمَا الْمَوْجُ فَکَانَ مِنَ الْمُغْرَقِینَ ﴿۴۳

اگر کسی با ایمان این دو آیه را به جهت زیادتی آب چاه بر تکه سفالی با نیت خالص  و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و صدبار این دو آیه را بخواند و در چاهی که آب ان کم شده باشد بیندازد آب آن بسیار گردد.

خواص آیات قران کریم ص 90

5) جهت حفظ مرکب

وَقَالَ ارْکَبُواْ فِیهَا بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّی لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿۴۱

حضرت امیرالمومنین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده اند که: هر کس با ایمان هنگام سوار شدن بر کشتی و یا هر مرکب دیگریف با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن [آیه فوق را]بگوید ازغرق شدن و تصادفات ایمن گردد و به سلامت به مقصد برسد.

خواص آیات قران کریم ص 90

ختومات مجرب

هر کس با ایمان را کاری دشوار پیش آید ، سوره مبارکه هود را 13 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند مهم او کفایت می شود و مشکلش حل می شود.

خواص آیات قران کریم ص 89


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.